Wykładowcy

Wykładowcy kursu artystycznego:

Muzyka – Klasy mistrzowskie:

Marek Rzepka (Polska /Niemcy) – Śpiew solowy > studiował na wydziale wokalnym w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Profesora Adama Szybowskiego, a nastepnie w Musikhochschule „Carl Maria von Weber” w Dreźnie w klasie Profesora Christiana Elßnera oraz u takich mistrzów jak: Prof. Hans-Joachim Beyer (Lipsk), Prof. Rudolf Piernay  (Londyn) czy Carol Meyer-Brütting (USA). Ponad to odbył róeniż kursy Mistrzowskie z takimi sławami jak m.in. Thomas Quasthof, Brigitt Fassbaender, Peter Schreier, Teresa Żylis-Gara czy Edith Mathis. Współpracował z takimi pianistami, jak Normann Shetler, Charles Spencer, Michael Enders i Ido Ariel. W 2006 roku otrzymal nominację do Grammy Awards, a w 2010 otrzymał w Londynie, nagrodę „The Gramophone Awards” za nagranie Kantaty „Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen” (BWV12) J.S.Bacha pod dyr. T.Hengelbrocka. Śpiewał na scenach operowych i koncertowych calego Świata m. in.  w Berlińskiej Filharmonii, Filharmonii Luksemburskiej, Operze Królewskiej w Brukseli, Opera di Barcelona, Auditorio di Milano. Gościł w Nowym Jorku, Bostonie, Lizbonie, Jerozolimie, Tel Awiwie, Melbourne, Bolonii, Pradze. Współpracował z takimi orkiestrami, jak Detroit Symphony Orchestra, Dresdner Philharmonie, Gewandhaus Leipzig, Sinfonia Varsovia, Bachakademie Stuttgart, Akademie für Alte Musik Berlin, Arte die Suonatori, oraz z Balthasar Neumann Ensemble, z którym od wielu lat często występuje pod dyr.Thomasa Hengelbrocka. Pracę pedagogiczną rozpoczął w 1998 roku w Akademii Muzycznej w Dreźnie. Od 2001 roku wykłada śpiew w Hochschule für Musik w Lipsku, a od 2009 ma swoją klasę również na Akademii Muzycznej w Krakowie.

Pauline Nobes Prof. dr hab. (Niemcy/Wielka Brytania) – Skrzypce barokowe i altówka> angielska skrzypaczka, pedagog. Koncertowała i nagrywała ze wszystkimi najważniejszymi angielskimi orkiestrami i zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki według dawnych praktyk wykonawczych w tym: „The English Baroque Soloists”, „The English Concert”, „Orchestre Révolutionnaire et Romantique”, oraz „The Academy of Ancient Music”, której koncertmistrzem była przez wiele lat. Od kilku lat mieszka na stałe i pracuje w Niemczech, gdzie występowała m.in. jako solistka z zespołem „Musica Antiqua Köln” i była koncertmistrzem podczas wielu tour i nagrań takich zespołów jak „Das Neue Orchester” czy „The Kölner Akademie”. Paulina Nobes oprócz pracy z dużymi orkiestrami prowadzi również bardzo intensywnego życie koncertowe jako kameralistka. Kariera muzyczna Pauliny Nobes rozpoczęła się dość nietypowo jak dla skrzypaczki, bowiem w wieku 17 lat uzyskała dyplom Associate w Royal College of Music w klasie trąbki a dopiero później w klasie skrzypiec. Nadal nie zapomina o swojej pierwszej miłości, a jej ostanie osiągniecie na tym polu to nagranie solowej partii trąbki w uwerturze Leonora L. van Beethovena z orkiestrą „Orchestre Révolutionnaire et Romantique” pod dyrekcją Johna Eliota Gardinera podczas koncertów w Salzburskim Festspielhaus i w Nowojorskim Lincoln Centre.

Paulina od wielu lat jest bardzo cenionym pedagogiem, prowadziła liczne kursy skrzypcowe, jest na stałe związana z The Royal Northern College of Music w Manchesterze, a od 2009 roku jest profesorem mianowanym i prowadzi również klasę skrzypiec barokowych i klasycznych w Akademii Muzycznej w Würzburgu.

Paulina Nobes oprócz pracy dydaktycznej i koncertowej prowadzi również działalność naukową. Jej praca doktorska poświęcona zagadnieniom repertuaru na nieakompaniowane skrzypce solo przed rokiem 1750 i związanej z tym techniki skrzypcowej znalazła kontynuację w nagranej przez nią również płycie CD pt.t: „Nieakompaniowane skrzypce solo z muzyką Vilsmayr’a i Noguiera”.

Mark Caudle (Wielka Brytania/Polska) – Wiolonczela barokowa / viola da gamba. Mark posiada przeszło trzydziestoletnie doświadczenie jako wykonawca na violach i wczesnych smyczkowych instrumentach basowych. Mark Caudle rozpoczął swoją karierę jako wykonawca w Londynie w latach siedemdziesiątych i stał się pierwszym wiolonczelistą i gambistą w zespołach muzyki dawnej pod kierownictwem takich dyrygentów jak J.E. Gardiner, C. Hogwood, A.Parrott i wielu innych. Przez dziesięć lat był pierwszym wiolonczelistą zespołu Academy of Ancient Music. Wykonywał muzykę dawną na violi w zespołach Consort of Musicke i English Consort of Viols i na violi continuo w wielu nagraniach takich jak Dido i Aeneas pod kierunkiem A. Parrot’a i C. Hogwood’a , The Fairy Queen z H. Christophers i kompletne nagranie pieśni Purcell’a z zespołem Roberta King’a. Jako pierwszy w Wielkiej Brytanii wykonywał utwory na violi basowej. Nauczał gry na violi i wiolonczeli barokowej w Royal College of Music w Londynie. Dokonał wielu solowych nagrania dla firmy Hyperion. Wystepował róweniż z takimi zespołami jak Les Arts Florissants, Concerto Copenhagen, Boston Early Music Festiwal Orchestra i Drottningholm Opera Orchestra.

Od 1992 mieszka i pracuje w Polsce. Był jednym z członków założycieli orkiestry Arte dei Suonatori, występował razem z Il Tempo i Concerto Polacco. Mark Caudle prowadził klasę wiolonczeli barokowej i violi podczas Wilanowskiej Akademii Muzyki Dawnej i na Akademii Muzycznej w Łodzi, Katowicach, Wrocławiu. Organizuje i dyryguje koncertami, jak również bierze udział w warsztatach wykonawstwa muzyki dawnej w Polsce. W dalszym ciągu regularnie występuje w Wielkiej Brytanii głównie z takimi zespołami jak: The Parley of Instruments (przez przeszło 20 lat jako trzon zespołu), The London Handel Orchestra i z zespołem swojej siostry – Theresy Caudle – „Canzona”. Tego lata zostaną wydane jego nagrania XVII wiecznej muzyki włoskiej nagranej wspónie z siostrą grającą na cynku oraz na skrzypcach.

Nicholas Parle (Australia/Wielka Brytania/Niemcy) – Klawesyn / basso continuo, Australijski klawesynista, studiował grę na klawesynie u Davidem Kinsela podczas studiów muzycznych na Uniwersytecie w Sydney. Po otrzymaniu w 1985 roku królewskiego medalu dla młodych Australijczyków „Silver Jubilee Award” przyznanego przez Królową Elżbietę II, przeniósł się do Londynu, aby poszerzyć swoje horyzonty muzyczne. Od tamtego czasu jego kariera muzyczna nabrała dużego rozmachu zarówno jako klawesynisty solisty jak również znakomitego realizatora partii kontinuo. W 1989 roku zdobył 1-wszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym w Brugge, Belgia, (tylko 3 razy w 30-letniej historii konkursu I-wsza nagroda została przyznana). Nicolas dokonał wielu nagrań płytowych, koncertował na całym świecie. Dużą rolę w jego życiu artystycznym zajmuje nauczanie. Jest profesorem Guildhall School of Music&Drama w Londynie, a od 2004 roku jest również profesorem tytularnym w Hochschule für Musik und Theater im. Felixa Mendelssohna Bartholdiego w Lipsku gdzie prowadzi klasę klawesynu. Ponadto prowadził klasy klawesynu i realizacji basso continuo podczas wiele kursów muzycznych na całym świecie.

Karolina Zych (Polska) – Flet traverso , absolwentka klasy fletu Gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Hochschule für Musik und Theater Feliks Mendelssohn-Bartholdy Leipzig w klasie fletu traverso Benedeka Csaloga. Koncertuje jako solista, kameralista, muzyk orkiestrowy m.in z wieloma wybitnymi artystami: Marią Erdman, Pawłem Książkiewiczem, Benedekiem Csalogiem, Luaną Vicente-Gundersen, Mechtild Winter, oraz licznymi zespołami, m.in. Capella Cracoviensis, Concerto Polacco, Harmonologia, kwartetem Musicarius, Collegium Spes Musica, La Tempesta, Kapelą od Św. Kazimierza, orkiestrą EXXENTIAL BACH z Potsdamu, Radomską Orkiestrą Kameralną. Prowadziła warsztaty i wykłady z zakresu gry na flecie traverso oraz wykonawstwa muzyki dawnejna kursach m.in. w Warszawie, Poznaniu, Radomiu, Bydgoszczy, Koninie, Wrocławiu. Współpracowała z Pałacem w Wilanowie jako wykładowca, prezentując słowno-muzyczne spotkania dla młodzieży w ramach programu „Sekrety Pałacowych Muz” oraz Państwową Szkołą Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie jako pedagog fletu historycznego. Obecnie prowadzi klasę fletu traverso na Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu oraz klasę fletu „współczesnego” w Zespole Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu.

Michael Niesemn (Niemcy) – Obój barokow/klasyczny > Współpracuje z czołowymi zespołami specjalizującymi się w nurcie wykonawczym z użyciem instrumentów historycznych. Wieloletni I oboista zespołów J.E. Gardinera.

Tomasz Wesołowski (Polska/Holandia) – Fagot barokowy > Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fagotu prof. Wojciecha Orawca, Królewskiego Konserwatorium w Hadze (Donna Agrell, Wouter Verschuren) oraz w Accademia Internazionale della Musica w Mediolanie (Alberto Grazzi). Nagrodzony Stypendium Prezydenta Miasta Gdańska oraz Fondazione Marco Fodella. Aktywnie udziela się zarówno w zespołach kameralnych jak i orkiestrach koncertując w Europie, USA i Korei Południowej z takimi orkiestrami jak: Les Musiciens du Louvre, Freiburger Barockorchester, Amsterdam Baroque Orchestra, B’rock, Holland Baroque Society, Netherlands Bach Society, European Union Baroque Orchestra, Holland Baroque Society, B’rock, New Dutch Academy. W Polsce współpracuje z Warszawską Operą Kameralną, Wrocławską Orkiestrą Barokową, Arte dei Suonatori oraz Nova Silesia. Nagrywał płyty CD dla Channel Classics, naïve, BIS, ORF Edition Alte Musik, Brillant Classics oraz DUX. Prowadzi klasę fagotu w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Arek Goliński (Polska/Dania) – Kwartet klasyczny/Zespoły kameral > Od trzech lat prowadzi klasę skrzypiec barokowych i muzyki kameralnej w Królewskim Konserwatorium w Kopenhadze. Jego pasją jest uprawianie muzyki kameralnej. Jest jednym z założycieli zespołu muzyki dawnej Dankwart Consort oraz orkiestry Arte dei Suonatori, z którą zapoczatkował cykl regularnych koncertów z udziałem najwybitniejszych muzyków z całego świata. Orkiestra Arte dei Suonatori była animatorem i gospodarzem pięciu festiwali muzyki dawnej w Polsce. Zespół ma charakter międzynarodowy, a jego stałymi członkami, obok muzyków polskich, są artyści z Francji, Holandii, Niemiec, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Czech i Słowacji. Ich koncertom towarzyszą entuzjastyczne reakcje krytyki muzycznej, a orkiestra otrzymuje wyróżnienia i nagrody. Wydane przez Arte dei Suonatori płyty zdobyły wyróżnienia międzynarodowej krytyki muzycznej: Diapason d’Or, Gramophone Editor’s Choice, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD, Prelude Classical Award.

Anna Wolińska (Polska) – Kwartet romantyczny i współczesny; Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku, wieloletni koncertmistrz Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, kameralistka i pedagog. Odbyła wiele tournée po Europie grając w największych salach koncertowych. Współpracowała z takimi dyrygentami jak Witold Rowicki, Jerzy Maksymiuk, Tadeusz Strugała, Marek Pijarowski, Kai Bumann, Mosze Azmon czy Antoni Wit. Uczestniczyła w krajowych i europejskich festiwalach, m.in. w Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, „Wratislavia Cantans”, Festiwalu „Solidarity of Arts”. Wpółpracowała z takimi gwiazdami jak Jean Michel Jarre czy David Gilmour. Przygotowywała smyczkowania partii orkiestrowych do wielu nagrań i wykonań muzyki współczesnej, m.in. Elżbiety Sikory, Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego. Współpracuje przy nagraniach muzyki teatralnej dla Teatru Wybrzeże i innych. W trakcie swojej kariery pedagogicznej wykształciła wielu doskonałych muzyków, którzy obecnie obejmują stanowiska koncertmistrzów i skrzypków w Polskich i zagranicznych orkiestrach oraz zespołach kameralnych.

Malarstwo / Rysunek – warsztaty:

Marta Zawadzka – z wykształcenia architekt i pedagog, od 10 lat zajmuje się prowadzeniem kursów i warsztatów z rysunku i malarstwa zarówno dla młodzieży jak i dorosłych. Uczestniczyła w wielu plenerach malarskich oraz wystawach w całej Polsce.  Czynne wykonywanie zawodu architekta oraz nauczyciela rysunku malarstwa i projektowania, zaowocowało wypracowaniem własnego autorskiego programu nauczania, dostosowanego do potrzeb osób hobbystycznie zajmujących się zagadnieniami plastycznymi, jak i kandydatów na wyższe uczelnie projektowo-artystyczne. Swoją otwartością i zapałem zarażą wszystkich bez wyjątku. Przyjazna atmosfera w trakcie zajęć sprzyja przełamywaniu własnych barier i tworzeniu ciekawych prac od pierwszego razu.  Dużą grupę uczniów Marty zawsze stanowiły osoby nie posiadające przygotowania artystycznego, osoby startujące od zera. Na pewno pomogło im zacząć motto zawodowe Marty: Rysować każdy może.

Fotografia

.

Wykładowcy – warsztaty wykłady:

Dr Agnieszka Wolińska – Wykład Humanistyczny > Kształciła się w Polsce i za granicą m.in. w Akademii Muzycznej w Gdańsku, Trinity College London i Westminster University w Londynie. Doktor nauk ekonomicznych, tytuł doktora uzyskała w Katedrze Zarządzania i Finansów w Szkole Głównej Handlowej. Specjalizuje się w doradztwie strategicznym, zarządzaniu kapitałem ludzkim oraz Art&Business. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w międzynarodowej firmie doradczej KPMG, gdzie odpowiedzialna była za współtworzenie polityki personalnej firmy w Polsce i zagranicą. Obecnie zarządza firmą MasConsulting gdzie doradza klientem w zakresie budowania strategii, tworzenia i wdrażania narzędzi z zakresu zarządzania oraz współpracuje z Katedrą Zarządzania Kapitałem Ludzkim w Szkole Głównej Handlowej.

Dr hab. Krzysztof Leśniewski – Wykład Humanistyczn, warsztaty z koncentracji > prof. KUL – kierownik Katedry Teologii Prawosławnej w Instytucie Ekumenicznym na Wydziale Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Przedmiotem jego badań naukowych są: antropologia chrześcijańska, duchowość prawosławna, teologia jedności Kościoła. Opublikował m.in. Ekumenizm w czasie. Prawosławna wizja jedności Kościoła w ujęciu Georgesa Florovsky’ego (Lublin 1995), „Nie potrzebują lekarza zdrowi…”. Hezychastyczna metoda uzdrawiania człowieka (Lublin 2006), Prawosławie. Światło ze Wschodu (Lublin 2009).

Magdalena Łoś-Komarnicka – Warsztaty z percepcji muzyki > muzykolog, dziennikarka, od 1992 roku pracuje w Redakcji Muzycznej Programu Drugiego Polskiego Radia prezentując i popularyzując muzykę średniowiecza, renesansu i baroku. Przez 10 lat współtworzyła cykl audycji „Awangardowa muzyka dawna i nowa” skupiony na pokazywaniu związków między muzyką dawną i współczesną. Od 2007 roku prowadzi cotygodniowy autorski program „Dawno, niedawno” poświęcony wykonawstwu muzyki dawnej i zachodzącym w nim zmianom na przestrzenni ostatnich 50 lat.W latach 2007 – 2008 była kierownikiem i zastępcą kierownika Redakcji Muzycznej Pr2. Współpracuje z kwartalnikiem muzycznym „Canor” oraz programem „Kultura” TVP. W 2008 roku była jurorem na Konkursie Młodych Wykonawców Muzyki Dawnej w Antwerpii.

Piotr Orawski – Wykład Humianistyczny > od blisko trzydziestu lat dziennikarz Polskiego Radia, obecny na wszystkich czterech ogólnopolskich antenach (PR I, PR II, PR III, Radio BIS). Twórca audycji o skomplikowanych i fascynujących dziejach sztuki dźwięku (cykl audycji o młodości i pierwszych latach dojrzałości Wolfganga Amadeusza Mozarta „Droga do Wiednia”, cykl audycji Muzyczne pejzaże Europy). Pięciokrotny laureat konkursu radiowego w Brnie, trzykrotny zdobywca pierwszej nagrody i dwa razy drugiej za audycje tematyczne poświęcone m.in. św. Hildegardzie z Bingen czy Johannowi Pachelbelowi. Uhonorowany w 2007 roku przez Polskie Radio SA Złotym Mikrofonem, nagroda za erudycję, kulturę antenową i wybitną rolę w popularyzacji muzyki klasycznej. W roku 2008 otrzymał nagrodę Rady Programowej Polskiego Radia za cykl audycji popularyzatorskich pt. Poranki Jedynki – koncerty z prelekcjami dla dzieci. W roku 2010 był jurorem medialnego Nobla – konkursu „Prix Italia”.